Vervoer Gooi en Vechtstreek stapt over op kilometertarief
Publicatiedatum: 1 december 2021
Vanaf 1 januari 2022 betalen reizigers die gebruik maken van het Wmo-vervoer niet meer per zone, maar per gereisde kilometer. De gemeenten kiezen hiervoor, omdat een kilometertarief eerlijker is: 1 kilometer reizen is 1 kilometer betalen. Bovendien sluit het aan bij andere vormen van openbaar vervoer, waar betalen per kilometer gebruikelijk is sinds de invoering van de OV-chipkaart.
Wmo-pashouders ontvangen begin december persoonlijk bericht over de overstap van zones naar kilometers per 1 januari. Het kilometertarief gaat gelden voor iedereen die gebruik maakt van het Wmo-vervoer van Vervoer Gooi en Vechtstreek.
De Wmo-pas kan vanaf 1 januari gebruikt worden voor ritten van maximaal 25 kilometer, met een maximum van 1500 kilometer per jaar. Dat is ongeveer gelijk aan het maximum van 750 zones of 5 zones per rit, dat tot en met 31 december 2021 geldt, en voldoende voor vrijwel alle Wmo-pashouders.
Eenvoudig en eerlijk
Invoering van een kilometertarief zorgt voor een eenvoudige en eerlijke bekostiging van het Wmo vervoer. Landelijke vervoersbedrijven, zoals het bovenregionaal Wmo-vervoer (Valys), werken al met ritprijzen per kilometer. Wmo-pashouders die een rit van meer dan 25 kilometer willen maken, zijn aangewezen op dit landelijke vervoer. Door ook voor het regionale Wmo-vervoer een kilometertarief te hanteren, hebben pashouders hierin niet langer te maken met verschillen.
De reizigersbijdrage voor het Wmo-vervoer van Vervoer Gooi en Vechtstreek wordt met invoering van het kilometertarief vergelijkbaar met de prijs van het openbaar vervoer. Hiermee volgen de gemeenten de wens van de Wmo-adviesraden.